Konferencje.pl
/
Artykuły
/
Bądź wiarygodnym event managerem - wykorzystaj personal branding
Bądź wiarygodnym event managerem - wykorzystaj personal branding
Na zdjęciu: Konferencje.pl Joanna Janowicz Event and Personal Branding - masz Lamborghini, naucz się nim jeździćBy być dobrym event managerem i managerem w ogóle, trzeba kreatywności, konsekwencji i wiary w siebie. Tylko tak można zbudować wiarygodną markę – własną markę. Jak to zrobić? Przeczytaj artykuł Joanny Janowicz, stratega marki i coacha.
Masz Lamborghini, więc naucz się nim jeździć! To Twoje mocne strony i Twoje wartości, zawiodą Cię dokąd zechcesz. Jak? Po prostu: nadaj im priorytet, stwórz plan realizacji celu i konsekwentnie działaj! Tak działa personal branding.
Wyobraź sobie, że jesteś genialnym specjalistą, na przykład do spraw sprzedaży. Ale, uwaga, siedzisz… na półce, wraz z wieloma innymi genialnymi specjalistami w tej dziedzinie. Twój klient lada chwila będzie przechodził obok. Na kogo zwróci uwagę? Czy wiesz, co Cię wyróżnia? Co możesz zrobić, żeby skierował swoje kroki właśnie w Twoją stronę? Coś zrobić musisz, bo to Twój biznesowy obowiązek sprawić, by klient wybrał właśnie Ciebie. Najlepiej zacznij od siebie i uwierz, że nie jesteś przeciętny. Wysyłając światu sygnał, że żyjesz w zgodzie z własnymi wartościami, że jesteś sobą i jesteś z tego dumny, masz szanse zrealizować swoje cele. Pokaż się z najlepszej strony.
Każdy z nas buduje swoją markę. Nie każdy świadomie. A klient ma ogromny wybór i w 70% dokonuje go... nieświadomie. Wykorzystaj to i przedstaw mu wybór idealny – upewnij go, że problem, który zaprząta mu myśli rozwiążesz Ty i Twoja firma. Czego potrzebujesz, by to zrealizować? Musisz doskonale zdawać sobie sprawę z tego, czego potrzebuje klient i w czym Ty jesteś najlepszy. Jaki jest Twój brand. Jeśli umiesz sam siebie sprzedać, to sprzedasz wszystko, co tylko przyjdzie Ci sprzedawać. Pamiętaj, że przeciętniacy skupiają się na tym, czego nie da się zrobić. Zwycięzcy na tym, co robią najlepiej.
Twoje wartości to droga do sukcesu
Werner Niefer, jeden z byłych prezesów Mercedesa, powiedział, że budowanie wizerunku to nie tylko polerowanie i szlifowanie zewnętrznej powierzchni. To przede wszystkim siła całej konstrukcji. Siła konstrukcji, czyli Twoje życiowe fundamenty, wartości, które wyznajesz, sukcesy, które dają Ci poczucie pewności siebie. Tylko jak je odnaleźć? Jak poznać swoje mocne strony? A jak je pokazać światu? Po pierwsze musisz wiedzieć, że wizerunek budowany jest na jednym z dwunastu archetypów. Dlaczego? Dlatego, że umysł człowieka ma tendencje do generalizacji i ułatwiania sobie życia. Jeśli może – korzysta z gotowych wzorców. W ten sposób rozpoznaje i ocenia. Aby Twój wizerunek wspierał Twój sukces musi być spójny z Tobą – Twoimi wartościami i mocnymi stronami. Po prostu znajdź swój archetyp i miej jasny obraz tego, jak się komunikować, by Twój klient widział Cię tak, jak Ty tego chcesz. Niewinny, Władca, Mędrzec, Odkrywca, Błazen, Zwykły Człowiek, Wielbiciel, Twórca, Opiekun, Bohater, Buntownik lub Czarodziej – sprawdź, który z nich odzwierciedla Twoje cechy.
Po drugie: zastanów się gdzie byłeś pięć lat temu? Co wtedy potrafiłeś, a co potrafisz dzisiaj? Co wtedy było dla Ciebie trudne, a co umiesz zrobić dziś? Co się zmieniło? Jaki miałeś cel i jaki masz dziś? Taki przystanek na zastanowienie się nad swoimi wartościami i tym, jak je realizować, może przynieść wiele korzyści. Może znajdziesz wówczas odpowiedź na pytanie czy idziesz w życiu we właściwą stronę? Czy żyjesz tak, jak chcesz żyć? Czy Twój sukces w ogóle zaczął się realizować? Jeśli jeszcze nie potrafisz nazwać swoich wartości, możesz wykorzystać jedną z dwóch metod: pierwsza polega na przypomnieniu sobie ważnych dla Ciebie wielkich ludzi i zastanowieniu się nad ich wartościami – jest duże prawdopodobieństwo, że ci, o których pomyślisz, wyznawali te same wartości, które Ty wyznajesz. Zaś druga technika polega na napisaniu pochwalnego listu na swój temat, który chciałbyś, aby ktoś odczytał na… Twoim pogrzebie. Zdziwiony? Spróbuj! W ten sposób bardzo szybko okaże się, co chcesz, aby świat o Tobie wiedział.
Pewność siebie = spójność = zaufanie klienta
Życie w zgodzie ze swoimi wartościami daje nie tylko szczęście osobiste. Przede wszystkim niesie pewność siebie. A przecież wiemy, że pewny siebie, przekonany o swojej wartości człowiek jest znacznie bardziej otwarty na nowości i na wyzwania, dużo łatwiej radzi sobie z realizacją celów, których się podejmuje. Badania prowadzone przez koncerny farmaceutyczne i kosmetyczne wykazują, że pewność siebie to nie tylko nasza zewnętrzność, ale przede wszystkim to, co dzieje się w naszym życiu – doświadczenia, sukcesy. Te same badania mówią, że tylko 4% kobiet w naszym kraju jest z siebie zadowolonych, a 8% czuje się atrakcyjnie… Pewność siebie budowana jest na życiu w zgodzie z samym sobą. Daje to efekt spójności, a spójność odczytywana jest jak wiarygodność. To podstawa zaufania, które chcemy wzbudzać w klientach.
Żyj po swojemu i zarabiaj więcej
Podobnie jest w budowaniu sukcesu firmy lub marki. Budując swój wizerunek dla biznesu nie ma miejsca i czasu na chodzenie we mgle. Aby trafić do serc klientów, musisz mieć jasno wytyczone wartości, a pamiętając o tym, że ludzie nie kupują produktu czy nawet marki. Dziś często klient wybiera… człowieka, który za marką stoi. Jego wartości o ile je podziela. Badania Marcusa Buckinghama i Donalda Cliftona mówią, że tylko 20% osób może robić w pracy to, co wychodzi im najlepiej. A zatem tylko, co piąta firma to miejsce, w którym najwyższą wartością jest zadowolenie klienta przez zadowolenie pracownika. Firmy, które mają jasno określone wartości, a pracownicy się z nimi utożsamiają, zarabiają kilkaset procent więcej niż firmy, które nie mają określonych wartości. Nawet w tej samej branży.
To, co blokuje Twój sukces, jest w Tobie
Pomyśl, jeśli masz wpływ na to, w jaki sposób ktoś ważny dla Ciebie postrzega Cię, to co powstrzymuje Cię przed świadomym działaniem? Co Cię ogranicza w budowaniu własnej marki? Po pierwsze: brak pewności siebie. Nie jesteś przyzwyczajony, by jasno i głośno mówić o swoich mocnych stronach. To nasza cecha narodowa. Po drugie: brak ukierunkowania na efekt. Wszystko chcesz mieć od razu, na już, a nawet na wczoraj. Zrób plan i działaj. Pracując - czekaj na sukces. Każda marka potrzebowała czasu, by zyskać rozpoznawalność i siłę. Po trzecie: brak własnego marketingu. Nie przyjmujesz do wiadomości, że jesteś produktem? Więc nie dbasz ani o wizerunek, ani o autoreklamę. Zmień to, bo dziś przeciętność nie jest w cenie. Po czwarte: brak własnych wartości życiowych. Jeśli nie umiesz rozpoznać swoich, to jak poznasz wartości klienta? Bez tej wiedzy nie spełnisz jego oczekiwań. Po piąte: brak umiejętności brandingu i po szóste: brak umiejętności komunikacji. Pamiętaj, zawsze powinieneś wiedzieć co, do kogo i jak chcesz powiedzieć. Komunikacja jest wspaniałą dziedziną, którą warto świadomie kierować.
Moja filozofia budowania marki osobistej opiera się na wewnętrznym poczuciu pewności siebie. Jednak nie można udawać, że wygląd nie ma znaczenia, ponieważ wysyła sygnał o Tobie i druga strona błyskawicznie wyciąga wnioski. Korzystne dla Ciebie lub nie. Ale, to, jak wyglądasz niesie wielką wartość również dla Ciebie. To, co może zburzyć Twoją pewność siebie, co może blokować Twój sukces, to również zwyczajnie zły dzień. Dzień, w którym wszystko, co mogło nie pójść dobrze, nie poszło. I co wtedy? Jeśli w taki dzień założysz na siebie szare, brzydkie, nielubiane przez siebie rzeczy, gwarantuję, że Ci się nie poprawi! Ale gdybyś wybrał się do najlepszego według Ciebie sklepu, z ubraniami, które odzwierciedlają Twój styl, w których świetnie się czujesz, i włożyłbyś te, które podobają Ci się najbardziej, po spojrzeniu w lustro zobaczyłbyś z kim tak naprawdę masz do czynienia…!
Ważny jest też Twój głos. Dostałeś go od natury i nie warto go zmieniać. Ale warto nad nim pracować. Twój klient usłyszy wszelki fałsz. W głosie najważniejsza jest prawda, pasja i zaangażowanie, są podstawą zaufania. Nie pozwól sobie, by Twój głos negatywnie wpłynął na Twoje poczucie pewności siebie. Jeśli sam słyszysz siłę w swoim głosie – to Twoje poczucie siły rośnie. Tak to działa.
Bądź sobą, podejmuj wyzwania i ciesz się sukcesem!
Naukowcy dowiedli, że wystąpienia publiczne stresują nas bardziej niż własna śmierć! Zabawne prawda? Bardziej niż własna śmierć przeraża nas sytuacja, w której mamy przecież świetną okazję, by promować swoją markę szerokiej, istotnej dla nas publiczności. Czego się obawiamy? Oczywiście, oceny innych. 95% tego, co robimy w naszym życiu jest determinowane przez coś, co jest obok nas, a nie w nas. Jeśli osoba, której nawet nie znamy, powie nam kilka przykrych słów, to potrafi nas to rozzłościć na parę godzin. Z drugiej jednak strony jeśli ktoś, kogo cenimy poklepie nas po plecach i powie „dobra robota”, potrafi nas to nakręcić nawet na kilka tygodni. W obliczu wyzwania patrz na tę jasną stronę – wystąpienie publiczne to okazja do zareklamowania siebie, a przekaz od innych bierz do siebie tylko jeśli jest konstruktywny. Buduj siebie na swoich mocnych stronach i sukcesach. Odrzuć jak najdalej negatywne opinie osób, które Cię nie znają i nie mają pojęcia ile pracy i ile czasu włożyłeś w to, by dotrzeć do celu. Ich opinia nie ma dla Ciebie żadnego znaczenia. Rób swoje.
I pamiętaj: w życiu nie chodzi o to, by siebie szukać. W życiu chodzi o to, by stworzyć swoją osobowość. Im szybciej to zrozumiesz, tym szybciej życie i świat będą Ci bardziej sprzyjać. Jeden z założycieli Amazona twierdzi, że marka jest tym, co mówią o Tobie w pokoju, kiedy Ty z niego wychodzisz. Życzę Ci, żebyś za każdym razem, kiedy zamykasz za sobą drzwi, mógł się do siebie uśmiechnąć.
Ci, którzy odnieśli już niejeden sukces, są silną i wartościową marką kiedyś też byli mniej znani, ale dzięki wierności swoim wartościom, dzięki konsekwencji w realizacji swojego planu – doczekali się, i sukcesu, i popularności. Dbaj o siebie. Twój klient to doceni!
Joanna Janowicz
strateg marki, business life coach, doradca wizerunkowy. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF 2012” w kategorii „Ludzie PR” za profesjonalną komunikację związaną z Oficjalną Strefą Kibica na EURO 2012TM w Poznaniu. Jej projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymały statuetkę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia Związku Firm Public Relations. Za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie, uhonorowana nagrodą specjalną PRoton TERAZ POLSKA. Współpracowała z największymi mediami w Polsce i za granicą: TVN, Polsat, Radio ZET, RMF, Polskie Radio, Discovery Int. Autorka audiobooka o personal brandingu „Wizerunek w biznesie.”
Poprzedni artykuł