Konferencje.pl
/
Artykuły
/
Gdańsk Convention Bureau analizuje lokalny rynek spotkań w 2012 r.
Gdańsk Convention Bureau analizuje lokalny rynek spotkań w 2012 r.
Na zdjęciu: Gdańsk Convention BureauGdańskie biuro kongresów przygotowuje kolejny raport statystyczny dotyczący przemysłu spotkań w Gdańsku i regionie w 2012 roku. Z początkiem roku 2009, w ramach projektu "Promocja turystyki biznesowej jako markowego produktu Gdańska i Pomorza", Gdańsk Convention Bureau/Gdańska Organizacja Turystyczna (GCB/GOT) rozpoczęło badania analizujące lokalny rynek przemysłu spotkań w latach 2009-2011. Ponieważ wyniki badań okazały się niezwykle pomocne przy budowaniu strategii działania GCB i przedstawicieli branż związanych z turystyką biznesową, zdecydowano o kontynuowaniu projektu również w latach kolejnych. Obecnie Gdańsk Convention Bureau prowadzi badania w oparciu o krótką ankietę, którą przesyła drogą mailową do ponad 60 hoteli i obiektów konferencyjnych z Gdańska i całego regionu pomorskiego. Informacje zbierane są w oparciu o kryteria Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO), które mówią o spotkaniach i wydarzeniach biznesowych spełniających następujące trzy warunki: skupiają min. 10 uczestników, trwają co najmniej 4 godziny, a miejsce (obiekt), w którym odbywa się spotkanie zostało specjalnie w tym celu opłacone. W ankiecie hotele i obiekty nie podają nazw firm organizujących spotkanie - określa się tylko branżę. Nie ma również konieczności wskazywania jakichkolwiek kwot związanych z organizacją wydarzenia. GCB zbiera jedynie podstawowe, bardzo ogólne informacje, które następnie wykorzystuje w przygotowaniu raportu statystycznego. W pracę nad raportem każdego roku zaangażowani są nie tylko pracownicy GCB, ale również przedstawiciele gdańskiego środowiska uniwersyteckiego na co dzień zajmujący się statystyką. Dzięki takiej współpracy przygotowywane dokumenty są rzetelne i wiarygodne. Ankiety są zbierane przez cały rok - GCB zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że w zależności od natężania ruchu turystycznego obiekty mogą więcej lub mniej czasu poświęcić na przygotowanie takich zestawień. Dzięki elastycznemu podejściu, prostej ankiecie oraz wsparciu, na jakie mogą liczyć obiekty ze strony GCB z roku na rok przybywa partnerów, którzy chcą uczestniczyć w badaniach. Jak podkreślają przedstawiciele GCB, badania statystyczne są niezwykle ważnym źródłem wiedzy o danym regionie, pozwalają przewidywać trendy, budować strategię działania, ale też umożliwiają ocenę efektów podejmowanych działań. W przypadku przemysłu spotkań statystyki pełnią też inną, istotną funkcję. Na ich podstawie bowiem tworzy się rankingi - krajowe oraz zagraniczne. Pozycja danego miasta w rankingu może mieć znaczenia przy wyborze danej destynacji jako miejsca organizacji konferencji, kongresu, itd. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Trójmiasto zajmuje obecnie trzecią, po Warszawie i Krakowie, pozycję jeżeli chodzi o miasta z największą liczbą wydarzeń biznesowych w roku (prawie 5 tysięcy w 2011 roku). Z kolei Polska staje się coraz bardziej popularną destynacją - według rankingu ICCA zajmuje 21. miejsce na świecie.
Ankiety za rok 2012 można przesyłać na adres sudakowska@gdanskconvention.pl do 20 stycznia 2013 roku. źródło: www.gdanskconvention.pl
Następny artykuł