Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Homepage    /    Artykuły    /    Grywalizacja podczas eventów – co można dzięki niej osiągnąć?


Grywalizacja podczas eventów – co można dzięki niej osiągnąć?

Grywalizacja podczas eventów – co można dzięki niej osiągnąć? Na zdjęciu: Grywalizacja podczas eventów – co można dzięki niej osiągnąć? Ejsak Arkadiusz konferencje

Jak umiejętnie wykorzystać możliwości, jakie nam daje włączenie grywalizacji do programu wydarzeń? Dlaczego coraz chętniej sięgają po nią organizatorzy spotkań? O roli grywalizacji podczas eventów pisze Arkadiusz Ejsak z Ejsak Group.

Grywalizacja robi coraz większą karierę w wielu branżach. Nic dziwnego – doskonale nadaje się zarówno do budowania kontaktów z klientami, jak i motywowania zespołu do wydajniejszej pracy. Mechanizmy oparte na grywalizacji mogą być stosowane na co dzień, ale nic też nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z ich zalet w trakcie pojedynczych wydarzeń. Jakie korzyści można osiągnąć, stawiając na takie rozwiązania podczas eventów?

Skuteczne wyróżnienie oferty

Zacznijmy od tego, co można zyskać dzięki grywalizacji w kontaktach z klientami – zarówno indywidualnymi, jak i biznesowymi. Pierwsza i najbardziej oczywista zaleta to możliwość łatwego przyciągania osób potencjalnie zainteresowanych naszymi usługami. Grywalizacja świetnie sprawdza się jako urozmaicenie stanowiska targowego, eventu promocyjnego czy też instalacji reklamowej.

Wyobraźmy sobie, że koncentrujemy stanowisko np. wokół interaktywnego multimedialnego stołu pozwalającego na udział w grach związanych z naszą branżą. Urządzenie wykorzystujące nowe technologie, w połączeniu z ciekawym pomysłem na rozgrywkę, szybko zachęci wiele osób do wspólnej zabawy. Gra może być opatrzona firmowym logo i przesłaniem kampanii, dzięki czemu skutecznie zbudujemy pozytywne skojarzenia z marką.

Zaangażowanie potencjalnego klienta

Mechanizmy grywalizacji realizują jeszcze jeden cel niezwykle istotny dla budowania trwałych relacji z konsumentami – zachęcają do zaangażowania. Publicznie udostępniona gra rzuca wyzwanie uczestnikom eventu i sprawia, że wielu z nich decyduje się na przetestowanie własnych umiejętności. W utrzymaniu zaangażowania pomaga system punktowy i lista zwycięzców, a rywalizacja o miejsce na podium bywa bardzo zacięta! Co więcej, zmagania są zwykle śledzone przez grono widzów kibicujących poszczególnym graczom oraz postronne osoby zaciekawione wydarzeniem. Tym sposobem nasze stanowisko znajduje się w samym centrum uwagi.

Grywalizacja doskonale sprzyja budowaniu świadomości marki – emocjonujące rozgrywki są dużo lepiej zapamiętywane niż zwykłe komunikaty reklamowe. Ten pozytywny efekt będzie jeszcze silniejszy jeżeli zdecydujemy się na oryginalne, innowacyjne rozwiązania. Przykładem niech będzie NeuroSky, a więc gry oparte na sterowaniu za pomocą fal mózgowych.

Wzmocnione relacje w zespole

A co z wykorzystaniem grywalizacji na wewnętrzny użytek firmy? Interaktywne gry są świetnym sposobem na wzmocnienie team spirit i silniejsze zintegrowanie zespołu. Oryginalna rozrywka przyciąga i angażuje, wzbudzając realne emocje i zachęcając do kooperacji dla osiągnięcia wspólnego celu. Przykładem mogą być choćby gry z kategorii Human Joystick, w których uczestnicy sterują multimedialną aplikacją za pomocą ruchów własnego ciała. Technologia taka pozwala na stworzenie nieskończonej liczby interesujących scenariuszy do gier zespołowych, a każda udana rozgrywka jest długo wspominana przez wszystkich uczestników! Obok świetnej zabawy, gry pozwalają na wzmocnienie mechanizmów współpracy, podkreślenie roli leaderów czy zintegrowanie z nowymi członkami zespołu.

Ciekawsze i efektywniejsze szkolenia

Grywalizacja śmiało wkroczyła na rynek szkoleniowy – nawet internetowe kursy są dziś wzbogacane o elementy gier motywujących do wydajniejszej nauki. Jeśli organizowany event ma charakter szkoleniowy, warto uzupełnić go o interesujące rozwiązania grywalizacyjne. Pozwolą one na testowanie zdobytej wiedzy w atrakcyjny sposób i bieżące porównywanie swoich osiągnięć z innymi uczestnikami szkolenia.

Aby połączyć przyjemne z pożytecznym, rozgrywka musi być zaplanowana tak, aby gracze byli nagradzani systemem punktów. Dodatkowo warto wyróżnić osoby uzyskujące maksymalne wyniki w danym zadaniu. Stałym elementem grywalizacji oraz rozwiązań z zakresu game-based learning są także kolejne poziomy do zdobycia lub wyzwania do zaliczenia. Zdrową rywalizację powinna dodatkowo stymulować dobrze widoczna tabela wyników. Wszystkie te elementy można połączyć nawet z obszernym materiałem szkoleniowym, na przykład wykorzystując technologię VR, a więc gry i aplikacje w wirtualnej rzeczywistości. Podsumowując – warto poznać mechanizmy grywalizacji i wykorzystać je w trakcie swojego eventu. To sprawi, że na długo pozostanie on w pamięci uczestników.

Arkadiusz Ejsak

Studiował na Polsko-Japońskiej Akademi Technik Komputerowych oraz w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania. Posiada dyplom z zarządzania projektami informatycznymi. Pierwsze kroki w programowaniu stawiał w Turbo Pascla, C, C++ oraz Visual Basic. Posiada kilkuletnie doświadczenie zawodowe jako administrator sieci LAN z wykorzystaniem Microsoft Server. Osobiście najbardziej lubi realizacje nowatorskie i nieszablonowe, czyli takie, gdzie trzeba kreatywnie i szybko łączyć ze sobą wiele dziedzin i rozwiązań z pogranicza IT i elektroniki.  

Od 19 lat jako właściciel Ejsak Group aktywnie uczestniczy w realizacji projektów interaktywnych opartych na nowych technologiach i ciekawych rozwiązaniach. W tym czasie wraz z zespołem zrealizował ponad 1400 aplikacji i innowacyjnych rozwiązań wspierających działania eventowe i sprzedażowe. W 2012 roku jedna z technologii analizy ruchu implementowana przez Ejsak Group na potrzeby autorskiego mechanizmu, zakwalifikowała się do europejskiego finału turnieju Intel Business Challenge jako jedyna technologia z Polski. Stworzony przez Ejsak Group unikatowy citylight mierzący gorączkę na potrzeby kampanii promującej lek Theraflu, otrzymał nagrodę Brązowego Lwa na międzynarodowym festiwalu Cannes Lions w kategorii Outdoor w 2016 roku.

Arkadiusz Ejsak Arkadiusz Ejsak Ekspert