Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Konferencje.pl    /    Artykuły    /    Media społecznościowe w branży eventowej (cz. 1). Strategia i narzędzia social media – wprowadzenie


Media społecznościowe w branży eventowej (cz. 1). Strategia i narzędzia social media – wprowadzenie

Media społecznościowe w branży eventowej (cz. 1). Strategia i narzędzia social media – wprowadzenie

Jak mądrze zaplanować promocję swojego eventu oraz firmy w mediach społecznościowych? Które dostępne narzędzia warto wykorzystać? Pierwsza część poradnika Dagmary Plata-Alf, ekspertki w dziedzinie social media.

Obecność w mediach społecznościowych wydaje się być oczywistością w każdej branży. Ogrom pracy, zaangażowanie związane z prowadzeniem działań z nimi związanych rodzą jednakże często więcej pytań niż odpowiedzi. Jak wyglądają trendy związane z rozwojem mediów społecznościowych? Które media zyskują na znaczeniu i rosną, a które tracą na popularności? Gdzie powinniśmy ulokować priorytety w zakresie naszych działań? O których mediach pomyśleć, planując kampanię naszej firmy? Czy faktycznie instagram jest dobrym miejscem inwestycji, skoro przybywa mu użytkowników? A może powinniśmy zastanowić się nad twitterem lub szykować na coraz większe wzrosty popularności aplikacji WhatsApp? Upewnij się, w które media warto zainwestować swój czas oraz pieniądze i zaplanuj odpowiednio kalendarz działań promocyjnych w zakresie działalności eventowej! Ruszamy z artykułami dotyczących mediów społecznościowych, przygotowanymi przez ekspertkę – Dagmarę Plata-Alf – właścicielkę agencji marketingowo-doradczej Hotel Media Group i wykładowcę w Katedrze Marketingu na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Potencjał social media w branży eventowej

W dzisiejszych czasach głównym motywatorem do publikacji treści w ramach social media są przede wszystkim aspekty związane z tzw. obecnością w atrakcyjnym miejscu czy też zakupem produktu, którym chcemy publicznie się pochwalić. Jesteśmy ciekawi, w jaki sposób spędzają czas nasi znajomi, a także sami z przyjemnością dzielimy się wzmiankami na temat obecności w różnych miejscach. Wskazany charakter chętnie udostępnianych informacji sprzyja komunikacji dotyczącej eventów, bowiem jako użytkownicy lubimy dzielić się informacjami dotyczącymi designu oraz uczestnictwa w spotkaniach i wydarzeniach. W związku z powyższym, każdy nasz event powinien zaistnieć w sieci, zwłaszcza że portale społecznościowe to nieocenione źródło potencjalnych odbiorców.  

Co powinienem publikować?

Nie należy zapominać o kwestii związanej z produktami, które oferujemy. Oczywiście naszym głównym elementem działalności są realizowane wydarzenia, ale istotnymi informacjami będą również  np. ciekawostki dotyczące naszego zespołu, czy też wiadomości dotyczące codziennego życia firmy.  

Kluczowe jest jednakże publikowanie materiałów, których treści będą unikatowe i wysokiej jakości. Pamiętajmy, że nasze materiały powinny zawierać nie tylko tekst, ale również dobre jakościowo zdjęcia i filmy, które z pewnością przykują uwagę odbiorców. Wyjątkowa fotografia, która jest komunikowana tylko w naszych kanałach, łatwiej przyciągnie oko odbiorcy niż blok tekstu. Zainteresowanie budzą przede wszystkim materiały naturalne, stąd też ogromna popularność promowanego przez platformy social media contentu w postaci transmisji live.

Na potrzeby promocji eventu warto stworzyć również unikatowy hashtag (np. #ntt2018), który pomoże nam uporządkować komunikację i spiąć działania w różnych zakamarkach mediów społecznościowych oraz sieci internetowej. Pełni on przede wszystkim funkcję aktywizującą społeczność i wspiera bardzo mocno realizowany marketing szeptany. Pamiętajmy, aby był on odpowiednio zakomunikowany naszej społeczności, czyli umieszczony na materiałach promocyjnych oraz podczas wydarzenia.

Nie możemy zapomnieć także o angażowaniu na bieżąco naszej społeczności podczas trwania wydarzenia. Znaczna większość uczestników będzie zapewne dzielić się swoimi wrażeniami przez smartphony, co oznacza, że będą realizować swoją komunikację w czasie rzeczywistym. Istotnym elementem jest przygotowanie się nie tylko na pozytywne reakcje, ale również negatywne wzmianki. Ryzyko szczególnie wzrasta podczas eventów i  wymaga tego, abyśmy byli czujni i gotowi, by w danym momencie zareagować tak szybko, jak to tylko możliwe z właściwą odpowiedzią. 

Dagmara Plata Alf Media społecznościowe w branży eventowej. Strategia i narzędzia social media wprowadzenie

Narzędzia wspierające promocję w mediach społecznościowych

Planując działania promocyjne, pamiętajmy, iż nasi klienci publikują treści przede wszystkim przy użyciu urządzeń mobilnych. Podczas analizy koncepcji komunikacji marketingowej właśnie te aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę. Zadbajmy o dostęp do bezprzewodowej sieci WiFi podczas naszego eventu. Dajmy też zawczasu znać uczestnikom o możliwości skorzystania z niej poprzez standy informacyjne lub komunikaty zamieszczane na biletach/ identyfikatorach.

Monitoring mediów społecznościowych

Monitoring wizerunku to analiza polegająca na rejestrowaniu publicznych wpisów, obejmujących określone słowa kluczowe (w szczególności – naszą markę), a następnie przetwarzaniu i grupowaniu ich w zależności od charakteru sentymentu na pozytywne, negatywne i neutralne.

Monitoring wizerunku marki w mediach społecznościowych i szeroko rozumianej sieci internetowej stanowi ogromny potencjał dla branży eventowej. Pozwala bowiem na szczegółową analizę zachowań naszych obecnych i przyszłych konsumentów, zachowań konkurencji, a także ukształtowanie strategii działań marketingowych w przyszłości. Wykorzystanie narzędzi, które mają na celu monitoring marki, pozwala na zapobieganie kryzysom i umocnienie pozytywnego wizerunku firmy. Uzyskujemy to poprzez możliwość natychmiastowej reakcji na pojawiające się artykuły i wzmianki dotyczące naszej firmy czy też organizowanego eventu. Wśród najpopularniejszych systemów monitoringu wizerunku marki dostępnych na polskim rynku z pewnością powinniśmy wskazać Brand24 czy też SentiOne, które cieszą się ugruntowaną pozycją.  

Jakie media warto wykorzystać i dlaczego? Czyli tzw. 7 najważniejszych graczy na social mediowym rynku

Facebook

Zdecydowanie stanowi nr 1 w planowanej przez nas komunikacji marketingowej. Mimo iż wielokrotnie zwracano uwagę na coraz popularniejsze i mające zdetronizować króla media, to dalej właśnie on gromadzi 2,17 mld aktywnych użytkowników, miażdżąc rywali z kretesem. Zważywszy na zwiększającą się popularność komunikacji poprzez facebookowy Messenger (1,2 mld) i wykorzystania chatbotów w komunikacji firmowej, zdecydowanie jeszcze długo będzie medium, obok którego nie będziemy mogli przejść obojętnie.   

Dagmara Plata Alf Media społecznościowe w branży eventowej. Strategia i narzędzia social media wprowadzenie

Instagram

Popularność Instagrama jako medium społecznościowego, stanowiącego własność Facebooka, wzrosła gwałtownie w ciągu ostatnich lat. Instagram rośnie w siłę z miesiąca na miesiąc i obecnie korzysta z niego 800 mln użytkowników.

Youtube

Z pewnością Youtube jest wymagającym medium, które nieraz spędza sen z powiek marketerom przy okazji planowania kampanii i budowania zaangażowania. Postępujący rozwój formatu video nie pozwala nam zapominać o tym medium, w szczególności, że korzysta z niego 1,5 mld aktywnych użytkowników.  

WhatsApp

WhatsApp wyraźnie wykorzystuje swoją szansę, o czym świadczy fakt, iż korzysta z niego identyczna liczba użytkowników jak w przypadku Messengera, czyli 1,3 mld. Jego niesłabnąca  popularność „za oceanem” oraz ciągła rozbudowa funkcji i możliwości sprawią, iż podczas planowania działań coraz trudniej będzie nam go zignorować.  

Twitter

Kiedyś numer 1 w potencjale komunikacji i trendach, dzisiaj stracił na swojej popularności. Dalej jednak nie możemy go pominąć, planując nasze działania w zakresie marketingu bezpośredniego. Liczba 330 mln użytkowników na całym świecie to ogromny potencjał.  

LinkedIn

LinkedIn, czyli medium skierowane do świata biznesu, z liczbą 260 mln użytkowników, stanowi idealne miejsce wirtualnych spotkań, łączenia ze współpracownikami, klientami, a także potencjalnymi nowymi rekrutami. Na pewno nie powinniśmy o nim zapominać, w szczególności, gdy nasza oferta skierowana jest do klienta biznesowego.  

Snapchat

Snapchat oparł swoją komunikację na prostym schemacie: wykonaj zdjęcie lub film, dodaj filtr, a następnie podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi. Medium społecznościowe z ogromnym potencjałem, które mocno wyprzedził jednak Instagram (korzysta z niego 255 mln użytkowników).  

Już za miesiąc kolejny wpis, a w nim szczegółowy opis możliwości największego gracza wśród platform social media, czyli Facebookowi. 

Zdj: kaboompics.com; materiały autorki i redakcji.

Dagmara Plata-alf Dagmara Plata-alf Ekspertka

Pasjonatka marketingu i nowych technologii. Dyrektor Zarządzający i właścicielka agencji marketingowo-doradczej Hotel Media Group. Wykładowca w… Czytaj więcej