Konferencje.pl
/
Artykuły
/
Po konferencji Hotel & Tourism Trends 2014
Po konferencji Hotel & Tourism Trends 2014
Na zdjęciu: Hotel & Tourism Trends 2014 konferencja WarszawaKonferencja Hotel Tourism Trends Poland odbyła się w dniach 18 - 19 listopada w Warszawie, w hotelu Sofitel Warsaw Victoria. Zgromadziła ponad 300 uczestników z 15 krajów. Podczas wieczornej gali wręczono zaś nagrody dla Hotelarzy Roku 2014 (zobacz listę laureatów).
W ciągu dwóch dni konferencji, w trakcie 19 sesji tematycznych wystąpiło 74 moderatorów i panelistów. Podczas pierwszego dnia konferencji w dyskusjach wzięli udział przede wszystkim przedstawiciele hoteli sieciowych. Docenili dynamikę rozwoju branży hotelarskiej w Polsce i wskazywali na fakt, że wyróżniamy się w Europie Środkowej i Wschodniej. Hotele zagranicznych sieci planują nadal inwestować w Polsce, ale również z zainteresowaniem przyglądają się polepszającej się sytuacji gospodarczej i koniunkturze na Węgrzech oraz w Rumunii. Wydaje się jednak, że to Polska będzie głównym obszarem rozwoju sieci hotelarskich w najbliższych latach. Brakuje nam wciąż hoteli w standardzie 3 gwiazdek zarówno w najważniejszych miastach – Warszawie i Krakowie, jak i w miastach regionalnych – Poznaniu, Gdańsku, Katowicach czy Wrocławiu. Przedstawiciele sieci zwrócili również uwagę na fakt, że dla turysty zagranicznego - biznesowego i indywidualnego - jedynymi znanymi miastami w Polsce są Warszawa i Kraków (wraz z sąsiadującym Oświęcimiem). Dlatego podkreślili, że w miastach regionalnych drzemie duży potencjał i powinny robić wszystko, żeby zaprezentować szerzej swoje atuty turystom międzynarodowym.
Ostatni panel pierwszego dnia konferencji zgromadził polskich dyskutantów – wiceprezesa POT Bartłomieja Walasa, specjalistki z dziedziny turystyki z SGH - prof. Magdalenę Kachniewską i dr hab. Elżbietę Biernat, Prezesa MPI Poland Club - Wojciecha Liszkę, Rafała Rosiejaka z Centrum Kongresowego Stadionu Narodowego i Justynę Adamczyk ze Slow Food Polska. Paneliści zastanawiali się nad kierunkiem, w którym zmierza polska turystyka. Zwrócono uwagę na potencjał turystyki medycznej (zarówno zdrowotnej jak i wellnessowej), ciekawą, niebanalną i atrakcyjną dla turystów zagranicznych ofertę gastronomiczną oraz rosnący przyrost turystów indywidualnych odwiedzających nasz kraj. W dyskusji zabrakło jednak ważnego argumentu, jakim jest bardzo wysoki dochód, który generują zagraniczni turyści biznesowi i jego wpływ na budżety miast oraz polskie PKB. Ponadto nie wolno zapominać, że w zasadzie jedynie turystyka biznesowa stwarza idealną okazję do zaprezentowania zagranicznym biznesmenom potencjału inwestycyjnego Polski.
Drugiego dnia konferencji sesje zostały podzielone na 3 bloki panelowe, prowadzone w oddzielnych salach. Blok poświęcony inwestycjom moderował Janusz Mitulski z firmy Horwath HTL, panele na tematy operacyjne prowadził Andrzej Przeniosło, pełnomocnik zarządu hotelu Warszawianka, a blok e-commerce - Miłosz Stanisławski, Dyrektor Generalny hotelu Sound Garden w Warszawie. Spotkania w mniejszym gronie były świetną okazją do zaktywizowania słuchaczy. Pomiędzy panelistami a uczestnikami wywiązywały się ciekawe dyskusje. Wśród powodów, dla których sieci decydują się na współpracę z obiektem niezależnym przedstawiciele marek sieciowych wskazywali przede wszystkim lokalizację obiektu i spójną, przemyślaną koncepcję biznesową jego właściciela. Obiekt niezależny może skorzystać z wiedzy, doświadczenia i procedur wypracowanych oraz udoskonalanych przez lata w korporacji. Niewątpliwie ważnym argumentem dla właścicieli hoteli niezależnych, przemawiającym za przyłączeniem się do sieci, jest świadomość marek u klientów zagranicznych, którzy chętniej wybierają hotele o pewnym znanym sobie standardzie. Jeśli zaś hotel planuje pozostać niezależny, musi zadbać o renomę (reklama, umowy z klientami korporacyjnymi), standard i znaleźć elementy, które będą wyróżniać go wśród innych („wyróżnij się lub zgiń”).
Zwrócono również uwagę na zmianę trendów – pokolenie millenialsów (generacja Y, osoby urodzone od lat 80-tych do wczesnych lat nowego milenium) chętniej wybiera hotele niesieciowe.
Podczas panelu poświęconego e-commerce podkreślono rosnące znaczenie portali opinii w procesie decyzyjnym wyboru hotelu i to zarówno u klienta indywidualnego, jak i korporacyjnego. Uczestnicy mogli dowiedzieć się od specjalistów z dziedziny zarządzania opiniami oraz przedstawicieli obiektów hotelowych jak radzić sobie z niezadowoleniem klienta i jak skutecznie odpowiedzieć na jego potrzeby, aby uniknąć negatywnych opinii w Internecie. Podkreślono konieczność odpowiedniego przeszkolenia kadry obiektu oraz wyznaczenia kompetentnej osoby do zarządzania opinią w sieci. W procesie projektowania i wyposażania hoteli warto również wziąć pod uwagę najnowsze rozwiązania technologiczne, które są niezwykle ważne podczas organizacji konferencji, szkoleń i spotkań biznesowych (okablowanie, sprzęt, oświetlenie i zaciemnienie, wentylacja itp.). Dostrzeżenie tych szczegółów może mieć potem niebagatelne znaczenie dla organizatorów konferencji, ale przede wszystkim pozwala uniknąć dodatkowych kosztów modernizacji i przyciąga do obiektu profesjonalistów.
Współorganizator wydarzenia i moderator dyskusji, Janusz Mitulski z firmy doradczej Hortwath HTL podsumował z zadowoleniem konferencję: - Rekordowa liczba pozytywnych opinii zgromadzona od uczestników jest dla nas największą nagrodą jaką mogliśmy otrzymać i potwierdzeniem, że idealnie czujemy potrzeby branży – powiedział.
em
Następny artykuł