Konferencje.pl
/
Artykuły
/
Questing – nowy trend w turystyce
Questing – nowy trend w turystyce
Na zdjęciu: Łukasz Wilczyński Questing – nowy trend w turystyce konferencjeQuesting to jeden z najnowszych trendów światowej turystyki, który już od ponad roku jest obecny w Polsce i ma na celu między innymi odkrywanie dziedzictwa kulturowego danego regionu.
Dzięki innowacyjnemu połączeniu zabawy z edukacją Questing zmienia wymiar turystyki z biernej w czynną, gdzie zwiedzający przeistacza się w poszukiwacza skarbów. Jego celem jest odkrywanie tajemnic, zapomnianych historii, bogactwa kulturowego, czy historycznego danego miejsca. Nazwa Questing wywodzi się od angielskiego czasownika ‘quest’, oznaczającego poszukiwanie. W Polsce metoda ta propagowana jest przez trenerów questingu z firmy Planet PR i chroniona jest prawami autorskimi. W maju 2011 roku do grona partnerów idei questingu dołączyła Polska Organizacja Turystyczna, przyznając jej patronat honorowy.
Na czym więc polega tajemnica sukcesu Questingu i czym różni się on od znanych wszystkim podchodów? Podstawowymi cechami Questingu są Zabawa, Emocje i Edukacja, które można określić mianem: 3 x E (Entertainment, Emotion, Education). Połączenie tych elementów gwarantuje świetną zabawę niezależnie od wieku uczestników oraz zdobywanie nowej wiedzy, czyli przyjemne z pożytecznym. Ale to nie wszystko.. Questing to coś więcej, bo oprócz wyżej wymienionych cech posiada jeszcze jedną, bardzo istotną – Zaangażowanie (Engagement). Formuła Questingu nie pozwala uczestnikom pozostawać obojętnymi na questy. Uczestnicy czynnie biorą udział w poszukiwaniu kolejnych wskazówek i sami stają się częścią questu.
Questing swoją formą nawiązuje do gier patrolowych, czy harcerskich podchodów. Nie jest jednak ich synonimem. Także nie jest jednorazową grą miejską, która wymaga zaangażowania w jej przygotowanie wielu współorganizatorów. Wystarczy raz przygotować quest, który później działa już sam, bez osób, które muszą go obsługiwać. Może więc na stałe być częścią oferty przyjazdowej do danego miejsca, lub wspierać wyjazdy typu incentive bez potrzeby dodatowego organizowania eventu dla grupy zorganizowanej.
Łukasz Wilczyński
Trener questingu i dyrektor Agencji Planet PR